go vegan
Weganizm to całkowite wykluczenie produktów pochodzenia zwierzęcego ze swojego menu. Ten sposób żywienia opiera się więc w całości na produktach roślinnych | fot.: stock.adobe.com

Weganizm – trend czy konieczność?

Wegańskie produkty na dobre zadomowiły się na sklepowych półkach, a roślinne knajpy wyrastają w miastach jak grzyby po deszczu. Czy weganizm to tylko krótkotrwała moda czy świadoma reakcja na zmiany związane ze środowiskiem?

Tylko rośliny

Weganizm to całkowite wykluczenie produktów pochodzenia zwierzęcego ze swojego menu. Ten sposób żywienia opiera się więc w całości na produktach roślinnych – warzywach, owocach, kaszach, makaronach, orzechach itp. Wykorzystywane są również produkty sojowe, bogate w białko np. tofu, tempeh, oraz seitan (produkowany z mąki pszennej). Dieta roślinna jest coraz bardziej popularna, o czym świadczy stale wzrastająca liczba wegańskich restauracji. Autorzy strony Happy Cow, która zajmuje się upowszechnianiem wegańskiego i wegetariańskiego jedzenia, stworzyli listę 10 miast przyjaznych weganom (link: TOP 10 vegan-friendly cities) – w 2018 roku Warszawa zajęła 7 miejsce, a w roku 2017 zaszczytne 3 miejsce (zaraz za Berlinem i Los Angeles). Porównując obecną sytuację do tej sprzed choćby 10 lat, można śmiało powiedzieć, że w kwestii weganizmu zmieniło się bardzo wiele. Nie jest to również tak problematyczne jak kiedyś, gdyż produkty bez składników pochodzenia zwierzęcego są dostępne niemal wszędzie.

 

Dlaczego weganizm?

Przyczyny przejścia na dietę roślinną są różne. Część osób kieruje się względami etycznymi i dobrem zwierząt, inni uważają ten sposób żywienia za zdrowszy, są też osoby, które wybrały tę drogę ze względu na ekologię. Jakkolwiek, bez względu na wyznawane wartości, weganizm wpływa pozytywnie na powyższe aspekty.

Etyka

Rezygnacja z produktów pochodzenia zwierzęcego, to reakcja na to, co dzieje się w przemyśle mięsnym. W sieci dostępne są filmiki, które pokazują jak naprawdę wyglądają fermy hodowlane, w jakich warunkach trzymane są zwierzęta – często są to ciasne przestrzenie/klatki, gdzie możliwość ruchu jest ograniczona. Zwierzęta są przestraszone, często nienaturalnie zdeformowane przez terapię antybiotykową i hormonalną. Odbiega to znacznie od wizerunku szczęśliwej krowy czy kury, jaki zazwyczaj przedstawiany jest w reklamach. Względy etyczne wpływają na rezygnację z mięsa, a także innych produktów pochodzenia zwierzęcego np. skór, futer, wełny itp.

 

Zdrowie

W 2015 roku World Health Organization (WHO) przedstawiła raport, w którym poinformowano o kancerogennych właściwościach czerwonego mięsa, WHO zaleciło również ograniczenie tych produktów (link). Niejednokrotnie także słyszy się o „pompowaniu” zwierząt hormonami i antybiotykami. Te i inne przesłanki wpływają na rezygnację z mięsa, bądź zmniejszenie ilości jego spożycia.

 

Ekologia

Przemysłowa hodowla zwierząt ma ogromny wpływ na środowisko. Aby wykarmić duże ilości zwierząt, najpierw trzeba wyprodukować dla nich paszę, co wiąże się ze znacznymi ilościami zużytej wody. Ponadto podczas całego procesu wytwarzane są tzw. gazy cieplarniane, które dokładają się do zachodzących obecnie zmian klimatycznych. Biznes oparty na hodowli zwierząt jest także przyczyną wycinania i karczowania lasów w Ameryce Południowej,przyczynia się to do ingerencji w naturę oraz wymierania gatunków, które tam żyją.

 

Czy to się opłaca?

Jakiekolwiek nie byłyby nasze przesłanki i argumenty, wiele wskazuje na to, że weganizm wyjdzie na dobre nie tylko nam, ale również zwierzętom i środowisku. Każda poczyniona zmiana, każde ograniczenie mięsa ma wpływ, na to co obecnie dzieje się z naszą Matką Ziemią, która jest naszym wspólnym domem. Jeżeli interesuje nas rezygnacja z produktów zwierzęcych, warto działać mądrze i odpowiednio zbilansować dietę. Mnogość produktów roślinnych jest obecnie tak duża, że nie stanowi to wyzwania. Wydawać by się mogło, że weganizm to dobrze sprzedający się trend i moda, jednak dla niektórych to po prostu styl życia.

MZE

About admin

Check Also

komunikacja niewerbalna

Znaczenie komunikacji niewerbalnej w biznesie

Komunikacja niewerbalna odgrywa nieocenioną rolę w biznesie, uzupełniając i często wzmacniając przekaz słowny. Gestykulacja, postawa …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *